Tiden går fort när man har roligt
– Grönyte Konsult agent för Silkysågar i 25 år!
I år, 2016, firar Grönyte Konsult att de har haft agenturen i Sverige, Norge och Finland för japanska Silkysågar i hela 25 år. Samtidigt är det 15 år sedan f.d. postkassörskan Monica Hagberg Andersson fick erbjudande om att komma in i firman. 2010 tog hon över företaget. Idag driver hon det tillsammans med maken Thomas. Hon är stolt över resan de gjort och har siktet inställt på framtiden. Det var trädgårdsläraren på Vassbo, Lars Åkerström, som grundade företaget 1979. Han hade lyckats vinna japanernas förtroende på en trädgårdsmässa i Köln och fick år 1991 agenturen för de japanska Silkysågarna i Sverige, Norge och Finland. Han var deras första kund utanför Japan. När han behövde förstärkning i företaget frågade han helt enkelt postkassörskan Monica om hon ville byta jobb. Lars erbjöd henne jobb som ekonomiansvarig och säljare hos Grönyte Konsult. Hon tackade ja, och har aldrig ångrat sitt val.
Personlig service
Många i branschen anser att Silkysågarna är världsbäst. Arboristerna (de som har trädvård som yrke), som är mycket kvalitetsmedvetna, har utsett Silky till det bästa varumärket. Monica håller förstås med men hon låter kunderna avgöra.
– Jag vet att våra produkter håller extremt hög kvalitet och är mycket stolt över dem. Men kvalitet handlar inte bara om det vi levererar. För mig är bemötandet också otroligt viktigt, jag vill alltid kunna ge personlig och snabb service.
Ett exempel på det var när hon fick en beställning från en kvinna på en snickerisåg i webbshopen. ”Jag undrar om det verkligen är en sådan hon menar”, tänkte Monica och ringde upp henne. När hon fick höra att hon skulle ha den i trädgården kunde hon direkt korrigera beställningen. ”Då är det den här andra sågen du ska ha”, sa Monica och skickade över den. Efteråt kom ett glatt mejl: ”Tack, vilken service!”
– Jag känner på mig vad kunden behöver och kan ge råd och tips om vilken modell de ska välja.
Nya intresserade målgrupper
Kommuner, kyrkogårds- och parkskötselförvaltningar och arborister är de största kunderna. Men allt fler privatpersoner har hittat Silkys trädgårdsprodukter. Det har de gjort via sociala medier och företagets webbshop. Monica testar gärna nya kanaler och har fått nya kundgrupper den vägen.
– Bushcraft är en sådan företeelse. Det är friluftsmänniskor som ger sig ut i skogen, bygger vindskydd, sågar ved och gör upp eld. Angeliqa som är aktiv i föreningen Bushcraft Sverige och samtidigt skriver Vandringsbloggen ville få fler tjejer intresserade. Monica skrev direkt till henne: ”Bra. Kontakta mig om ni behöver redskap.”
– Nu sponsrar jag dem. Många upptäcker Silkysågarna på Instagram och Facebook. Där ser jag också vad som händer i branschen.
Mycket av försäljningen sker via ett stort antal återförsäljare i Sverige, Norge och Finland.
Vågar sticka ut hakan
Det gäller att våga tänka nytt och bryta gamla mönster. Monica törs ge sig ut på tunn is utan att veta hur det ska gå. Oftast går det alldeles utmärkt, men det kräver visst mod. Som kvinna är hon fortfarande rätt ensam i branschen.
– Jag måste vara på hugget och kasta mig ut, utanför de beprövade jaktmarkerna. Hur ska man annars utvecklas?
Monica litar på sin magkänsla och väljer noga i vilka sammanhang Silky ska finnas med. Grönyte Konsult deltar på de stora skogs- och trädgårdsmässorna ett par gånger om året och på vissa branschdagar. De sponsrar också bland annat Falu Stigcyklister, Svenska Trädföreningen och nu senast SM i trädklättring.
– De som vann fick varsin hölstersåg i guld, utan tänder. Jag fick ett mejl från tjejen som vann. Hon tackade för guldsågen som hon haft stor nytta av på en tävling för trädklättrare i USA där hon nyligen deltog.
Stark aktör på marknaden
Ytterligare en fjäder i hatten kom när sågen Silky Pocket Boy vann Råd & Röns Bäst i test.
– Den har blivit en riktig storsäljare vid sidan av hölstersågen Silky Zubat och den ihopfällbara sågen Silky Super Accel.
För Monica har Grönyte Konsult blivit en livsuppgift. Hon har järnkoll på alla led, även om hon idag delar det arbetet med maken Thomas, som kom in i företaget sommaren 2015. Nu driver de företaget tillsammans. Han tar främst hand om paketering och allt praktiskt kring mässor och branschdagar, medan Monica sköter administration och kundkontakter. Kontakten med Japan sker via mejl.
– För dem var Lars en ”very important person”, så jag är stolt över att ha kunnat axla detta och kunnat utveckla företaget. Jag känner att jag har deras förtroende.
Fast till Japan har de fortfarande inte rest. Tiden har liksom inte velat räcka till. Men drömmen är förstås att besöka Silkys huvudkontor i Ono, Hyogo i Japan. På frågan om hur Monica ser på framtiden svarar hon:
– Jag hoppas vi ska kunna fortsätta att driva och utveckla företaget länge än. Jag brinner för detta! Och när den tiden kommer vill jag kunna lämna över till någon likasinnad. Till någon som både har hjärna och hjärta och som förstår att vårda det här varumärket.
Text: Agneta Barle